Witaj na Liga.OnlyF1.pl Dzisiaj jest: 20/10/2017 05:22
Login:
Hasło:


Formula E?

Angielskie gazety od kilku dni rozpisują się na temat nowej serii bolidów otwartych. Pierwsze wzmianki o przywróceniu Ligi Only F1 do życia wskazują na to, że obok głównej ligi mogłaby powstać również liga juniorska, w której pierwsze szlify stawialiby juniorzy.

Angielscy dziennikarze nie są jednak do końca pewni jak ten podział miałby wyglądać. Jedno jest pewne seria F1 to główny człon ligi, której pozycja jest nie podważalna. Uruchomienie jednak drugiej serii pozwoliło by nie tylko na ściągniecie wielu nowych twarzy, ale również rozszerzenia rynku transferowego.

Koncepcje są dwie. W tej pierwszej powstają dwie odłączone ligi, w której seria spod znaku F1 jest główną, a ta spod znaku E filią. Może to przypominać piłkarską ekstraklasę i pierwszą ligę. Angaż w najlepszej lidze mogą zdobyć jedynie kierowcy którzy charakteryzują się wyjątkową wolą walki i umiejętnościami, czyli najlepsi. Warto jednak dodać, o ile byliby oni zainteresowani zasiadaniem spalinowych odpowiedników.

Przypomnijmy, że bolidy Formuly E rozpędzają się do około 230 km/h - a pierwszą setkę osiągają po 3 sekundach. Warto jednak dodać, że wyścigi wolniejszych odpowiedników bolidów Formuły 1 odbywają się na torach ciasnych i krętych, czyli ulicznych. Mało miejsca do wyprzedzania i wiele nawrotów wskazuje, że w Formule E można zauważyć zdecydowanie więcej walki na torze bok w bok, a to zdecydowanie może uatrakcyjnić widowisko.

W formule E, punkty za zajęcie miejsc od pierwszego do dziesiątego przyznawane są według klucza: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Klucz jest dokładnie taki jak w innych kategoriach motorsportu. Dodatkowo za pole position kierowca dostaje 3 punkty, a za najszybsze okrążenie wyścigu przyznawana jest nagroda Visa Fastest Lap Award oraz 2 punkty.

Bolidy w FIA Formula E Championship są jednakowe i pochodzą od jednego producenta jakim jest francuska firma Spark Racing Technology. Partnerem technologicznym jest Renault, a konkretnie Renault SAS (samochody elektryczne) i Renault Sport Technologies (samochody sportowe), które wyprodukowało bolidy. Dostawcą podwozia jest uznana w motorsporcie firma Dallara. Za napęd odpowiedzialny jest McLaren, który przygotował silniki, skrzynie biegów i cały układ transmisyjny. Baterie dostarcza Williams.

Bolid Spark-Renault SRT_01E to konstrukcja technicznie dość zbliżona do bolidów Formuły 1 i innych jednomiejscowych z odkrytymi kołami i silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu. To jednomiejscowy samochód z kadłubem i nieskomplikowanymi spojlerami ukształtowanymi w taki sposób, by aerodynamika nie przeszkadzała w przeprowadzaniu manewrów wyprzedzania. Ma to ogromne znaczenie ze względu na specyfikę torów ulicznych. W przeciwieństwie do wyścigów Formuły 1, w Formule E jest bardzo dużo manewrów wyprzedzania. Pod uwagę brano też koszty, dlatego nadwozie jest wykonane w dużej części z kompozytów, a zastosowanie włókna węglowego ograniczono do niezbędnego minimum. Podwozie wykonano z mieszanki włókna węglowego i aluminium. Ciekawostką są osłony przednich kół, które uspokajają przepływ powietrza w ich okolicy, co z kolei pozwala maksymalnie zbliżać się do poprzedzającego bolidu rywala. Gotowy do jazdy bolid mierzy 5 metrów długości i waży 896 kg razem z kierowcą.

Mimo, że bolidy są zunifikowane, każdy zespół może stosować dowolny typ układu hamulcowego i materiały do jego budowy wedle własnego uznania. Ogumienie z bieżnikiem zbliżone do drogowych dostarcza Michelin. To pierwsze 18-calowe ogumienie stosowane w bolidach jednomiejscowych w motorsporcie. Przednie opony mają 650 mm średnicy i 260 mm szerokości, tylne 690 mm średnicy i 305 mm szerokości. Zawieszenie to podwójne wahacze wykonane ze stali w układzie pchanym z podwójnymi amortyzatorami KONI i drążkami skrętnymi z przodu oraz sprężynami śrubowymi z tyłu. Możliwa jest regulacja wysokości (max 75 mm), pochylenie kół i zbieżności. Amortyzatory mają jedynie dwustopniową regulację tłumienia z przodu i czterostopniową z tyłu. Regulowane są również stabilizatory.

W bolidach niedozwolony jest jakikolwiek przesył telemetrii do zespołu podczas wyścigu i w przeciwnym kierunku. FIA pozwala jedynie na łączność radiową z kierowcą. ECU, czyli centralna jednostka sterująca napędem jest ujednolicone, a producentem został McLaren, podobnie jak w Formule 1.


Druga koncepcja mówi o utworzeniu dwóch zupełnie nie związanych ze sobą lig, w których uczestniczyłoby przeszło 40 kierowców! Byłby to ewenement na skalę całego kraju.

Pozostaje jednak dograć kwestie tego, kto zająłby się całą organizacją. Padają pierwsze nazwiska, choć jak dziennikarze mówią to jeszcze nic zobowiązującego. Jedno jest jednak pewne, jest coś na rzeczy.

Można tylko przypuszczać, że jeżeli liga powróci to w nieco zmienionej formie. Gdy dojdą do tego wyścigi w Formule E można spodziewać się dużego zainteresowania, zwłaszcza, że słyszy się, że do Formuły E ma dołączyć znany z torów Formuły 1 Robert Kubica.

Potrzebny jest tu jednak czas, tak by dopiąć wszystko na ostatni guzik. Połączenie dwóch lig i scalenie ją w jedną stanowiłoby wspaniałą wieloosobową platformę osób łączyć benzyna płynąca w ich krwi.

http://formulae.autokult.pl/25741,formula-e-zasady

Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Copyright © 2013-2015 Portal Liga.OnlyF1.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Framework by ROGSOFT
Kopiowanie tresci zabronione. Unikalnych Wizyt: 323358